سالم باش

ساخت وبلاگ

بوی بد دهان یکی از مسائل مهم در زندگی روزمره ما و در ارتباط با افراد دیگر است که به طور انکار نشدنی در زندگی ما تاثیرگذار است. از آنجایی که همه ما حداقل یکبار با این مسئله ناخوشایند بوی بد دهان مواجه شده ایم، در این مقاله قصد داریم تا درباره مهم ترین علت هایی که باعث ایجاد این مشکل می شوند و همچنین روش های رفع آن صحبت کنیم.

مهم ترین علل بوی بد دهان

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان (مهم ترین علت بوی بد دهان)
  • سیگار کشیدن
  • مصرف غذاها و نوشیدنی ها با بوی قوی
  • خشکی دهان
  • مشکلات مربوط به سینوس ‌ها، گلو یا دهان
  • بیماری پریودنتال
  • برخی از بیماری ها مانند ریفلاکس معده و دیابت

برای رفع بوی بد دهان چه کارهایی می توان انجام داد؟

برای جلوگیری از ایجاد بوی ناخوشایند دهان، می ‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

مسواک زدن و نخ دندان را جدی بگیرید: همواره دندان‌ های خود را دقیق و به طور منظم با مسواک بشویید و از نخ دندان برای تمیز کردن فضاهای میان دندان ‌ها استفاده کنید.

از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید: برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها در دهان، از دهانشویه ‌های بدون الکل استفاده کنید.

شستشوی زبان: زبان خود را به دقت و با استفاده از خمیر دندان یا برس‌های زبان تمیز کنید. بسیاری از باکتری‌ها در سطح زبان پنهان می‌ شوند و با تمیز کردن آن‌ ها می‌ توانید بوی بد دهان را کاهش دهید.

اجتناب از غذاهایی که موجب بوی بد دهان می شوند: تا جای ممکن از خوردن غذاها و نوشیدنی‌ های با بوی قوی مثل سیر و پیاز خودداری کنید و به جای آن‌ها، میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند را به برنامه غذایی‌ خود اضافه کنید.

استفاده از دمنوش‌های معطر: از دمنوش‌هایی مانند چای سیاه، چای سبز و جعفری تازه برای تازگی دهان و کاهش بوی بد دهان استفاده کنید.

پیشگیری از خشکی دهان: مصرف آب به میزان کافی و جلوگیری از خشکی دهان می ‌تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند.

استفاده از آب نمک برای شستشوی ته حلق: غرغره کردن با آب نمک می ‌تواند باکتری ‌ها را در ته حلق کاهش دهد و بوی بد دهان را کاهش دهد.

مراقبت از دندان ‌های مصنوعی و نگهدارنده‌ ها: دندان‌ های مصنوعی را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع باکتری ‌ها و بوی نامطبوع جلوگیری کنید.

مراجعه به دندانپزشک: هر شش ماه یکبار برای چکاپ و مشاوره دندانپزشکی مراجعه کنید تا مشکلات دهانی خود را به موقع شناسایی و رفع کنید.

 

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 39 تاريخ : يکشنبه 30 مهر 1402 ساعت: 19:19

خیلی از افراد به دلیل داشتن دندان های نامرتب و نامنظم از داشتن یک لبخند زیبا محروم هستند. این افراد می توانند با درمان ارتودنسی دندان، زیبایی را به دندان ها و لبخند خود ببخشند. اما براکت ها و سیم ارتودنسی (در مجموع به سیم کشی دندان نیز معروف است) هنگام لبخند زدن، ظاهر خیلی مناسبی ندارد و زیبایی لبخند را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

امروزه و با پیشرفت علم در حوزه دندانپزشکی، انواع ارتودنسی دندانبه وجود آمده است که نوع جدیدی از آن به نام ارتودنسی نامرئی شناخته می شود. با ارتودنسی نامرئی، می‌ توانید به طور آسان و بدون هیچ دغدغه ‌ای از نظر ظاهری، می توان از این رویای زیبایی بهره‌ مند شد.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

دستگاه های ارتودنسی در ارتودنسی نامرئی قابل مشاهده نیستند و فرد می تواند بدون اینکه کسی متوجه درمان دندان های بیمار شود، از اصلاح ناهنجاری های دندانی خود بهره مند شود. به دلیل عدم دیده شدن سیم‌ های ارتودنسی، تقاضا برای ارتودنسی نامرئی در میان بیماران افزایش یافته است.

انواع ارتودنسی نامرئی شامل چه مواردی می شود؟

  • ارتودنسی ثابت با براکت های سرامیکی
  • ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال
  • ارتودنسی نامرئی متحرک با پلاک های شفاف

ارتودنسی متحرک نامرئی به نام ارتودنسی اینویزیلاین نیز شناخته می شود و به دلیل قابلیت جابجایی و خارج کردن دستگاه ارتودنسی توسط خود بیمار، طرفداران زیادی پیدا کرده است و می توان آن را رایج ترین نوع ارتودنسی نامرئی دانست. در ادامه قصد داریم تا مراحل ساخت این دستگاه نامرئی را برایتان شرح دهیم.

مراحل ساخت ارتودنسی نامرئی (الاینر)

قالب ‌گیری از دهان بیمار

در این مرحله از دهان بیمار یک قالب گرفته می ‌شود. این قالب معمولا با استفاده از یک اسکنر سه‌ بعدی ایجاد می ‌شود که وضعیت دقیق دهان را ذخیره می ‌کند.

شبیه سازی سه بعدی پلاک های دندانی

در این مرحله، مدل دندانی که در دهان وجود دارد، در کامپیوتر به صورت سه ‌بعدی شبیه‌ سازی می ‌شود. سپس حرکات مورد نیاز برای بهبود و تغییر وضعیت دندان‌ ها به این مدل اعمال می ‌شوند. وقتی حرکات مشخص شدند، وضعیت نهایی دندان‌ ها با وضعیت اولیه مقایسه می ‌شود. این تطابق مشخص می کند که هر دندان چه حرکت هایی نیاز دارد.

ساخت پلاک نامرئی

پس از شبیه ‌سازی مراحل قبلی در کامپیوتر، پرینتر سه ‌بعدی هر مرحله را پرینت می‌ کند و روی آن یک پلاک شفاف ایجاد می ‌کند. سپس این پلاک به بیمار تحویل داده می ‌شود. معمولا برای هر مرحله یک پلاک تهیه می ‌شود و بیمار هر پلاک را بین یک تا دو هفته استفاده می‌ کند. به این ترتیب، تغییرات مورد نیاز در دندان‌ ها به مرور زمان اعمال می‌ شوند.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 42 تاريخ : يکشنبه 30 مهر 1402 ساعت: 19:13

امروزه چاقی و اضافه وزن تبدیل به یک معضل بزرگ شده و بیشتر افرادی که به آن مبتلا هستند، تمایل دارند در مدت زمان کوتاهی به وزن ایده آل و لاغری برسند. به دلیل همین امر چاقی روز افزون در جوامع، رژیم لاغری لاغری مختلفی به وجود آمده اند که یکی از آنها رژیم لاغری سه ماهه است. این رژیم یکی از معقول ترین رژیم های لاغری است زیرا بهترین بازه زمانی برای لاغری، سه ماه است که می توان در آن به مرور زمان کاهش وزن پیدا کرد.

چه چیزهایی در رژیم سه ماهه باید مصرف شود؟

رژیم لاغری سریع یکی از انواع رژیم لاغری سریع و در حقیقت کوتاه مدت به شمار می رود که در آن با رعایت یک رژیم غذایی مناسب می توان تا 10 کیلو کاهش وزن داشت.

مصرف پروتئین های کم چرب

مواردی مانند تخم مرغ، گوشت گاو و محصولات لبنی که منابع غنی پروتئین هستند را در رژیم غذایی خود به صورت متعادل قرار دهید. زیرا طبق تحقیقات انجام شده، مصرف پروتئین های کم چرب به کاهش وزن کمک می کنند. با مصرف ۱۰۰ تا ۱۳۰ گرم پروتئین در هر وعده غذایی، رژیم غذاییتان را کامل کنید.

حذف کالری های اضافه

بهتر است که برای نتیجه گیری بهتر از این رژیم، میزان کالری ای که در طول روز مصرف می کنید را یادداشت کنید تا بتوانید این کالری دریافتی روزانه را کنترل کنید.

غلات تصفیه نشده

غلات تصفیه شده در مواد غذایی مانند نان جو، برنج قهوه ای، پاستا و ذرت وجود دارد. غلات تصفیه نشده غلاتی اند که حاوی مقادیر بالای فیبر و ویتامین بوده و بسیار مفید هستند.

نوشیدن مایعات زیاد

اینکه در طول رژیم غذایی بدن خود را هیدراته نگه دارید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و کمک بزرگی به کاهش وزن می کند. گاهی اوقات تشنگی به صورت گرسنگی خود را نشان می دهد و نیازی که با کمی آب رفع می شود را با خوردن غذا و در نتیجه دریافت کالری بیشتر دفع می کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید امروزه یک رژیم لاغری معروف به نام رژیم آب درمانی آمده است که باعث لاغری سریع در افراد می شود.

مصرف سبزیجات و میوه تازه

در کنار وعده های غذایی خود، میوه و سبزیجات بخورید. این مواد حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند و می توانید با خیال راحت آن ها را مصرف کنید. همچنین با مصرف آن ها احساس سیری، زودتر به سراغتان می آید.

منبع: foodonly.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 35 تاريخ : شنبه 29 مهر 1402 ساعت: 18:20

می توان پوسیدگی دندان را به عنوان رایج ترین دلیل ماجعه افراد به مطب دندانپزشکی معرفی کرد. پوسیدگی دندان در سطوح مختلفی اتفاق می افتد و در برخی افراد ممکن است انقدر جدی باشد که نیاز به پر کردن و ترمیم دندان باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله درباره هزینه پر کردن دندان توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

پر کردن دندان چه زمانی نیاز می شود؟

به طور کلی ما در شرایط زیر به پر کردن دندان نیاز داریم:

  • زمانی که لکه‌ هایی روی دندان‌ ها وجود دارند که به هیچ روشی قابل برداشت نیستند.
  • وقتی دندان‌ ها در بخش‌ های مختلف دچار پوسیدگی شده‌ اند.
  • در صورتی که یک یا چند دندان شکسته، لبه پر شده یا ترک خورده باشند.
  • زمانی که دندان‌ ها دچار سایش شده باشند و مینا آسیب دیده باشد.
  • در شرایطی که پر کردگی قبلی دندان شکسته یا جدا شده باشد.

سطوح مختلف پوسیدگی دندان

در کل ما ۵ کلاس ترمیم دندان داریم که به ترتیب از کلاس ۱ تا ۵ نامگذاری می‌ شوند. این به این معناست که برای ۵ نوع مختلف از پوسیدگی، در ۵ وضعیت یا ناحیه ممکن است دندان آسیب ببیند و نیاز به ترمیم داشته باشد.

پوسیدگی کلاس 1

سطح 1 پوسیدگی دندان معمولا سطح مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و عمق خاصی ندارند. هزینه پر کردن دندان در کلاس 1 حدود 800 هزار تومان است.

پوسیدگی‌ های کلاس 2

این پوسیدگی در بین افراد رایج تر است و اغلب در نواحی بین دندان ها ایجاد می شود که علت آن هم عدم استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن فضای بین دندان ها است. میانگین هزینه پر کردن دندان در سطح 2 حدود 900 هزار تومان است.

پوسیدگی سطح 3 تا 5

ترمیم‌ های کلاس 3 مشابه ترمیم‌ های کلاس 2 هستند با این تفاوت که در کلاس 3 وسعت پوسیدگی بیشتر است. هزینه پر کردن دندان با پوسیدگی کلاس 3 به طور میانگین حدود 850 هزار تومان است.

پوسیدگی سطح 4 زمانی اتفاق می افتد که خرابی دندان به لبه های تاج دندان برسد. این پوسیدگی شدت و عمق زیادی دارد و هزینه آن طبیعتا بالا است.

پوسیدگی کلاس 5 معمولاً در فاصله بین تاج دندان و ریشه‌ ایجاد می‌ شود. در واقع این پوسیدگی‌ ها در فاصله‌ ای که خط لثه ایجاد می‌ کند، اتفاق می‌ افتد. اگر دندان مورد نظر در جلو باشد، ترمیم با کامپوزیت انجام می‌ شود و هزینه آن حدود 1100 تومان است. اما اگر دندان مورد نظر دندانی در عقب باشد، هزینه ترمیم با آمالگام حدود 800 هزار تومان خواهد بود.

منبع: bestdentist.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 41 تاريخ : شنبه 29 مهر 1402 ساعت: 15:40

بوی بد دهان یکی از مسائل مهم در زندگی روزمره ما و در ارتباط با افراد دیگر است که به طور انکار نشدنی در زندگی ما تاثیرگذار است. از آنجایی که همه ما حداقل یکبار با این مسئله ناخوشایند بوی بد دهان مواجه شده ایم، در این مقاله قصد داریم تا درباره مهم ترین علت هایی که باعث ایجاد این مشکل می شوند مانند خشکی دهان و تلخی دهان، صحبت کنیم.

علت بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان میتواند علل مختلفی داشته باشد که باید به طور جدی پیگیری شوند. در ادامه مهمترین عوامل ایجاد بوی بد دهان، را بررسی می کنیم:

بهداشت ضعیف دهان و دندان

می توان این مورد را مهم ترین علت ایجاد بوی بد دهان دانست؛ مخصوصا برای کسانه که تحت درمان ارتودنسی دندان هستند. باکتری‌ ها در دهان و دندان مواد غذایی را تجزیه می ‌کنند و این فرآیند می ‌تواند به تولید بوی بد دهان منجر شود. می توان با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان این مواد غذایی به دام افتاده میان دندان ها را تمیز کرد و از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری کرد.

دستگاه ‌های ارتودنسی می ‌توانند دسترسی به دندان‌ ها را محدود کرده و باعث ایجاد مشکلات بهداشتی شوند. اگر به درمان ارتودنسی، ایمپلنت دندانی یا بریج نیز احتیاج دارید، باید به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر توجه کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های قوی

بعضی از مواد غذایی بوی قوی ای دارند و مصرف آنها می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. به عنوان مثال سیر و پیاز جزو این مواد غذایی هستند که هضم آنها می تواند گازی را به جریان خون و ریه ها منتقل کند که باعث افزایش بوی بد دهان می شود.

خشکی دهان

در صورتی که غدد بزاقی به مقدار کافی بزاق تولید نکنند، دهان خشک می‌ شود و از رطوبت آن کاسته می ‌شود. بزاق علاوه بر مرطوب کردن دهان، به تمیز نگه داشتن آن کمک می ‌کند و بوی بد دهان را کاهش می‌ دهد. برخی عوامل مانند بروز مشکلات در غدد بزاقی، خوابیدن با دهان باز، مصرف برخی داروها و میوه‌ ها و مواد غذایی ممکن است به خشکی دهان و بوی بد دهان منجر شوند.

برخی از بیماری‌ ها

بوی نامطبوع دهان ممکن است نشانه و علائم بیماری ‌هایی مانند بیماری کلیوی، دیابت و اختلال ریفلاکس معده (GERD) باشد. اختلال ریفلاکس معده می ‌تواند باعث بوی بد دهان شود. اگر به بیماری دیابت یا دیگر بیماری‌ ها مبتلا هستید، ممکن است بوی نامطبوعی در دهان خود احساس کنید. بنابراین، در صورت وجود مشکلات مزمن بوی بد دهان، به مشاوره پزشکی نیز نیاز دارید.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 39 تاريخ : شنبه 29 مهر 1402 ساعت: 15:05

ارتودنسی دندان یک درمان به نسبت طولانی مدت در حوزه دندانپزشکی است که به درمان ناهنجاری های دندان ها و فکین می پردازد. ارتودنسی یک راه حل به نسبت گران برای زیبا شدن دندان ها است و به همین دلیل خیلی از افرادی که کاندیدای این درمان هستند نیز با آگاه شدن از هزینه آن، قید درمان را می زنند. عوامل مختلفی بر هزینه ارتودنسی دندان تاثیرگذار هستند و همینطور با راهکارهایی می توان هزینه ارتودنسی را مدیریت و کاهش داد.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می ‌توانند بر هزینه ارتودنسی دندان تاثیر داشته باشند. برخی از این عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی بستگی به خود شما دارند و بعضی دیگر به وضعیت دندان ‌های شما بستگی دارند. مهم ترین عواملی که می توانند در قیمت نهایی ارتودنسی دندان نقش مهمی داشته باشند، عبارتند از:

  • سن و سال بیمار: دندان ها و فک کودکان هنوز به طور کامل رشد نکرده است و راحت تر می توان آنها را جابجا کرد. به همین دلیل طول درمان ارتودنسی کودکان از بزرگسالان کمتر و در نتیجه هزینه آن هم به طبع کمتر خواهد بود.
  • نوع و شدت ناهنجاری: مشکلات پیچیده ‌تر ممکن است نیاز به درمان طولانی ‌تری داشته باشند و در نتیجه هزینه را بالاتر ببرند.
  • نوع درمان انتخاب شده: در سال های اخیر با پیشرفت علم، انواع مختلف ارتودنسی دندان به وجود آمده اند که ممکن است یکی از بقیه آنها قیمت بالانری داشته باشد.
  • نوع پوشش بیمه: بیمه تکمیلی می ‌تواند در کاهش هزینه ارتودنسی نقش داشته باشد.
  • متخصص انتخاب شده: تجربه و شهرت متخصص ارتودنسی نیز می ‌تواند تاثیری در قیمت داشته باشد. طبیعی است که بهترین متخصص ارتودنسی دستمزد بالاتری دارد.
  • محدوده جغرافیایی مطب دندانپزشکی: هرچه مطب شما در محله های بالاتر و بهتر شهر و در استان ها و شهرهای بزرگتری قرار داشته باشد، قیمت ارتودنسی شما بالاتر خواهد بود.

گران‌ ترین و ارزان ‌ترین روش ‌های ارتودنسی دندان

با توجه به نوع مشکل شما، تشخیص متخصص ارتودنسی و همینطور بودجه مالی شما می توان انواع مختلف ارتودنسی را انتخاب کرد.

ارزان ترین ارتودنسی

یکی از ارزان ‌ترین گزینه‌ ها در ارتودنسی، ارتودنسی متحرک دندان است. این نوع ارتودنسی بیشتر برای موارد ناهنجاری ‌های کمتر و جزئی مناسب است.

گرانترین ارتودنسی دندان

یکی از گران‌ ترین گزینه‌ های ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی است. این نوع ارتودنسی با استفاده از تجهیزات پیشرفته و شفاف، انجام می‌ شود. این روش، با هزینه بالاتری همراه است اما از لحاظ ظاهری از دیگر روش های ارتودنسی بهتر است.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 29 تاريخ : شنبه 29 مهر 1402 ساعت: 14:06

بعد از سپری شدن دوره ارتودنسی دندان و با برداشتن براکت های ارتودنسی، در اغلب موارد شاهد برگشت درمان ارتودنسی هستیم. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که دندان های ما از یک حافظه پیروی می کنند و همیشه تمایل دارند که به موقعیت قبلی خود بازگردند. متخصصان ارتودنسی به این شرایط عود ارتودنسی می گویند. این برگشت دندان ها به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که قصد داریم در این مقاله به توضیح این موارد بپردازیم.

دلایل برگشت درمان ارتودنسی دندان چیست؟

دلایل اینکه ممکن است دندان ها بعد از درمان ارتودنسی به جای ابتدایی خود برگردند، شامل موارد زیر می شود:

ناتمام گذاشتن درمان ارتونسی

عدم تکمیل درمان ارتودنسی یکی از مهم ترین دلایلی است که برگشت درمان ارتودنسی اتفاق می افتد. برخی از بیماران به دلیل طولانی شدن پروسه درمانی، خسته می شوند و یا توان مالی پرداخت هزینه ارتودنسی دندان را ندارند و درمان خود را نصفه رها می کنند.

رویش دندان عقل

در اغلب مواقع، ارتودنسی کودکان و نوجوانان هنگامی به پایان می رسد که هنوز دندان عقل آنها رویش نکرده است. اگر دندان عقل کج رویش کند، می تواند بر روی سایر دندان ها تاثیر منفی بگذارد. اما جای نگرانی نیست زیرا متخصصین ارتودنسی به بیماران نوجوان خود نگهدارنده هایی می دهند که از حرکت دندان ها به موقعیت قبل از درمان جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: کشیدن دندان عقل

ادامه پیدا کردن عادات بد

افراد ممکن است قبل از شروع درمان خود عادات بدی داشته باشند و بعد از پایان درمان هنوز هم از عادات بد خود دست نکشیده باشند. این عادات ممکن است بی اهمیت به نظر برسند، اما می توانند نتیجه ارتودنسی را تحت تاثیر خود قرار دهند. عاداتی مانند:

  • دندان قروچه های شبانه
  • گاز زدن خوراکی های چسبناک و سفت
  • سیگار کشیدن
  • از دست دادن معاینات دندانپزشکی
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

تمام عادات نامناسب بالا می توانند باعث شکست درمان ارتودنسی شوند. زیرا توجه ناکافی به سلامت دهان و دندان می تواند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها شود و یا بر روی تراز بودن دندان ها تاثیر بگذارد.

آیا نگهدارنده ها از برگشت درمان ارتودنسی جلوگیری می کنند؟

بعد از به پایان رسیدن دوره درمان، متخصص ارتودنسی در اکثر مواقع یک دستگاه نگهدارنده دندان را که هم به صورت ثابت و هم به صورت متحرک وجود دارد، تجویز می کند. نگهدارنده ها به تثبیت موقعیت دندان ها در آرایش جدید دندانی کمک می کنند. از آنجایی که بعد از برداشتن بریس ها، استخوان ها و بافت های نرم دهان به زمان کافی برای سازگاری با تغییرات جدید نیاز دارند، بنابراین استفاده از نگهدارنده ها الزامی است.

منبع: implantdr.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 26 تاريخ : چهارشنبه 26 مهر 1402 ساعت: 20:42

به دلیل گسترش روز افزون چاقی در جوامع، امروزه انواع رژیم های لاغری برای افراد مختلف به وجود آمده است که هر کدام روش خاص خود را برای کاهش وزن دارد. رژیم کتوژنیک یکی از انواع رژیم های معروف و رایج است که با به حداقل رساندن و تقریبا حذف انواع کربوهیدرات ها و اضافه کردن چربی های سالم، کالری دریافتی فرد را کاهش می دهد و باعث لاغری می شود.

اما یکی از مزایا و ویژگی های منحصر به فردی که رژیم کتوژنیک دارد این است که این رزیم علاوه بر لاغری و کاهش وزن، یرای درمان برخی از بیماری ها نیز مفید است و ما سعی داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم که رژیم کتوژنیک چه بیماری هایی را درمان می کند؟

درمان بیماری صرع با پیروی از رژیم کتوژنیک

صرع یک بیماری مغزی است که با پارگی موقت فالیت های عصبی همراه است. این اتفاق باعث می شود فرد دچار تشنج شود. رژیم کتوژنیک به صورت زیر باعث درمان و کنترل این بیماری می شود:

با رعایت رژیم کتوژنیک برای درمان بیماری هایی مانند صرع، فعالیت نورون های مغزی کاهش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که این رژیم به افزایش تولید گاما کمک می کند. گاما یک ناقل عصبی است که در کنترل فعالیت نورون های عصبی نقش دارد.

از طرفی با کاهش مصرف کربوهیدرات، گلوکز خون کاهش می یابد و بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود به سراغ چربی ها می رود و با شکستن چربی ها وارد حالت کتوز می شود. حالت کتوز به معنی استفاده از چربی ها به عنوان منبع سوخت و ساز بدن است. بدن چربی ها را به کتون تبدیل می کند و از کتون ها به عنوان منبع سوخت و ساز استفاده می کند. تغییر متابولیکی و وارد شدن به حالت کتوز در درمان صرع موثر است.

رژیم کتوژنیک برای درمان بیماری دیابت نوع ۲

علاوه بر افرادی که مشکل صرع دارند، افراد دیابتی نیز می توانند با گرفتن رژیم کتو، بیماری خود را کنترل کنند. درمان دیابت نوع 2 با کتوژنیک به این صورت است که با کاهش کربوهیدرات مصرفی، میزان گلوکز و قند خون کاهش می یابد و در نتیجه می توان به راحتی دیابت را کنترل کرد.

درمان بیماری های قلبی و عروقی با رژیم کتو

رژیم لاغری کتوژنیک در درمان بعضی بیماری های قلبی و عروقی مانند فشار خون بالا، قند خون بالا و چربی بالا تاثیرگذار است. از طریق این برنامه غذایی می توان خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داد.

منبع: foodonly.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 28 تاريخ : چهارشنبه 26 مهر 1402 ساعت: 15:11

کبد (جگر) اولین مکانی ست که خون بعد از مسیر گوارش به آن وارد می شود و ترکیباتی که بدن برای بقاء مستلزم آن ها است را تولید می کند و در صورت داشتن برنامه غذایی ناسالم، کبد چرب می شود. چاقی و اضافه وزن یکی از علائم ابتلا به این بیماری است. با داشتن یک رژیم کبد چرب می توان این بیماری را کنترل کرد و همینطور بهبود بخشید. در ابتدا قصد داریم توضیح کوتاهی درباره بیماری کبد چرب بدهیم و در ادامه نمونه یک رژیم کبد چرب مناسب را برایتان شرح می دهیم.

شناخت بهتر بیماری کبد چرب

سطح بالای نوعی از چربی و قند می تواند سبب ساخت چربی های مازاد و  آسیب زدن به سلامت کبد شود. به همین علت، داشتن کبد چرب یکی از رایج ترین بیماری های مربوط به کبد در سطح جهانی است. دو گونه از بیماری های کبد چرب بسیار فراگیر است؛ بیماری کبد ناشی از الکل و کبد چرب غیر الکلی. استفاده از این نوع رژیم به منظور درمان کبد چرب غیرالکلی مناسب می باشد، چرا که بیماری کبد چرب غیر الکلی غالبا در اشخاص چاق بسیار فراگیر می باشد.

نمونه رژیم غذایی مناسب کبد چرب

وعده های پیشنهادی برای وعده صبحانه شامل موارد زیر می شود:

  • 2 قاشق چای خوری کره بادام زمینی و 20 گرم جو دو سر و یک تکه موز به همراه یک فنجان قهوه
  • یک کف دست نان سنگگ به همراه نیم قوطی کبریت پنیر کم‌ چرب و 2 عدد مغز گردو
  • یک عدد تخم مرغ پخته

در وعده نهار مواد غذایی زیر پیشنهاد داده می شوند:

  • 80 گرم فیله مرغ، فلفل دلمه و روغن زیتون
  • یک پیاله کلم بروکلی، هویج و یا دیگر سبزیجات غیر خام
  • سالاد اسفناج همراه سرکه بالزامیک و مقداری روغن زیتون

و در آخر وعده‌ های پیشنهادی مناسب شام عبارتند از:

  • 80 گرم ماهی سالمون
  • یک پیاله کلم بروکلی غیر خام
  • نیم پیاله ماست ایسلندی یا کم‌ چرب به همراه 1 قاشق شوید و 2 عدد مغز گردو

بیشتر بخوانید: رژیم کم چربی چگونه است؟

چه غذاهایی برای کبد مفید است؟

سبزیجات و آب سبزیجات و همچنین میوه ‌های خام و فیبردار

استفاده از شیر سویا و پنیر سویا برای جبران کلسیم شیر

انواع کلم (کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم قمری و کلم پیچ)

منابع غنی سلنیوم مثل استفاده از غذاهای دریایی چون میگو و ماهی

میوه‌ های غنی از آنتی اکسیدان مانند آلو، طالبی، سیب، کشمش، شاتوت، توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، پرتقال، گریپ فروت قرمز و گلابی

منبع: dietplanner.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 30 تاريخ : دوشنبه 24 مهر 1402 ساعت: 19:55

دندان ها یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین عضوهای صورت هنگام لبخند زدن است. اگر به هر دلیلی مانند مصرف بیش از حد خوراکی های رنگی، دندان های ما دچار تغییر رنگ شوند، برای اصلاح طرح لبخند، باید اقدام به سفید کردن دندان ها کرد. در رشته دندانپزشکی به اقدامی که دندان ها را سفید می کنند، بلیچینگ دندان گفته می شود.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان یک تکنیک ساده و سریع در دندانپزشکی است که می تواند دندان ها را 3 الی 8 درجه روشن تر کند. این روش در سال های اخیر با استقبال فراوانی از طرف مردم روبرو شده است. سفید کردن دندان را می توان هم در خانه (هوم بلیچینگ) و هم در مطب دندانپزشکی (آفیس بلیچینگ) انجام داد. در هر دو روش از ماده هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندانها استفاده می شود فقط میزان درصد این ماده در این دو روش با یکدیگر متفاوت است.

توضیحات آفیس بلیچینگ

در بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی، متخصصان از محلول های سفید کننده که حاوی 15 تا 43 درصد هیدروژن پراکسید هستند برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنند. لازم به ذکر است که هر چه درصد این ماده بیشتر باشد، باید مدت زمان کمتری بر روی دندانها قرار بگیرد. زیرا در صورت زیاد ماندن مواد روی دندان، ممکن است به مینای دندانها آسیب وارد شود.

علاوه بر این، دندانپزشکان از گرما یا نور و یا ترکیبی از هر دو برای تسریع و تشدید فرآیند سفید کنندگی استفاده می کنند. این فرآِند در مطب دندانپزشکی در یک جلسه که کمتر از 2 ساعت طول می کشد، انجام می شود.

بلیچینگ دندان در خانه

معروف ترین روش بلیچینگ دندان در خانه، استفاده از پلاک های دندانی ای است که شبیه به اینویزیلاین ها (همان ارتودنسی نامرئی متحرک) هستند. استفاده از آن به این صورت است که توسط یک سرنگ مقداری از محلول هیدروژن پراکسید، که درصد آن کمتر از روش آفیس بلیچینگ است، در قالب دندانی ریخته می شود و سپس پلاک بر روی دندان قرار می گیرد. این پلاک باید چند ساعت در طول روز یا شب روی دندان ها بماند تا دندان ها را سفید و درخشان کنند.

روش های دیگر برای سفید کردن دندان ها در خانه استفاده از ژل های سفید کننده و خمیر دندان های مخصوص است که می توان آن ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد.

فواید بلیچینگ دندان چیست؟

  • اصلاح طرح لبخند
  • روشی در دسترس است
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • امن و بی خطر بودن
  • داشتن نتایج طولانی مدت

منبع: bestdentist.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 35 تاريخ : دوشنبه 24 مهر 1402 ساعت: 19:22

کسانی که سن بلوغ استخوان هایشان را پشت سر گذاشته اند و در سنین کودکی و نوجوانی نتوانسته اند از مزایای ارتودنسی کودکان بهره مند شوند، می توانند از ارتودنسی دندان در سن بزرگسالی نیز بهره مند شوند. بریس ها تنها برای نوجوانان نیستند، بلکه در سنین بالاتر هم می توان از مزایای این درمان برای بهبود سلامت دهان و دندان و لبخند زیبا استفاده کرد. ارتودنسی بزرگسالان در مقایسه با ارتودنسی کودکان دشوارتر است اما به این معنا نیست که از طریق این درمان نمی توانند به اصلاح طرح لبخند خود بپردازند.

ارتودنسی بزرگسالان برای اصلاح چه مشکلاتی استفاده می شود؟

ناهنجاری های فک و دندانی که توسط ارتودنسی بزرگسالان قابل درمان هستند، شامل موارد زیر می شوند:

  • وجود فاصله بین دندان ها
  • شلوغی و روی هم افتادگی دندان ها
  • کج بودن جزئی تا شدید دندان ها
  • جلو بودن یکی از فک ها (به دلیل کوچک بودن یا عدم رشد کافی یکی از فک ها یا حتی رشد بیش از اندازه دیگری)
  • وجود فاصله بین دندان های فک بالا و پایین حتی حین بسته بودن دهان
  • انحرافات فکی
  • و …

امروزه با پیشرفت های مهمی که حوزه ارتودنسی دندان داشته است، تقاضا برای این درمان در بین کسانی که بلوغ استخوانی خود را پشت سر گذاشته اند بیشتر شده است.

درمان دندان بزرگسالان به چه روش هایی انجام می شود و بهترین آن چیست؟

برای درمان مشکلات دندان و فک افراد بزرگسال می توان از انواع روش های ارتودنسی ثابت و متحرک استفاده کرد. این روش ها شامل ارتودنسی فلزی ثابت، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال، ارتودنسی دیمون و اینویزیلاین ها می شود. بزرگسالان چون در اجتکاع فعالیت زیادی دارند، معمولا تمایلی ندارند که براکت های ارتودنسی در دهانشان دیده شود. معمولا این افراد ترجیح می دهند که درمانشان دور از دید افراد و به طور نامرئی انجام شود. بنابراین بهترین روش درمان ارتودنسی برای بزرگسالان، ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف است.

طول درمان ارتودنسی بزرگسالان چقدر است؟

استخوان فک افراد با افزایش سن متراکم تر و سفت تر می شود. علاوه بر آن، افزایش سن با کاهش کلی در حجم استخوان همراه است، به همین دلیل حرکات اولیه دندان می تواند در بزرگسالان کندتر و سخت تر باشد. در نتیجه برای جلوگیری از خطر تحلیل ریشه باید از نیروهای سبک تر استفاه شود. به همین دلیل نمی توان اقدام به درمان سریع دندان های افراد در ارتودنسی بزرگسالان کرد. همین اتفاق باعث می شود که این ارتودنسی دندان به نسبت ارتودنسی کودکان بیشتر طول بکشد.

منبع: implantdr.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 29 تاريخ : دوشنبه 24 مهر 1402 ساعت: 19:21

رژیم کتوژنیک که یکی از معروف ترین رژیم لاغری لاغری در جهان است بر پایه کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و همینطور افزایش مصرف چربی ها بنا شده است. برای کنترل دیابت نوع 2 هم باید مصرف کربوهیدرات را به حداقل رساند. پس خیلی از افراد باور دارند که رژیم کتوژنیک به دلیل محدودیتی که در مصرف کربوهیدرات ایجاد می کند، برای درمان دیابت نوع ۲ موثر است. ما در این مقاله سعی داریم تا صحت اینکه آیا کتوژنیک برای دیابت نوع ۲ خوب است یا خیر، یا عدم آن را بررسی و اثبات کنیم.

رژیم کتوژنیک چگونه به درمان دیابت نوع ۲ کمک می کند؟

بدن انسان در حالت عادی، برای سوخت و ساز و تامین انرژی خود برای فعالیت های روزانه، از کربوهیدرات موادغذایی استفاده می کند و آن را تبدیل به گلوکز می کند و آن را می سوزاند. در شرایطی که بدن توانایی دریافت گلوکز را نداشته باشد، مقدار آن در خون بالا می رود و منجر به دیابت نوع ۲ می شود.

در رژیم کتوژنیک نیز بدن به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات، گلوکز کمی تولید می کند و در نتیجه بدن در دریافت آن دچار مشکل نمی شود. مطالعات نشان می دهند افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، با پیروی از رژیم کتوژنیک مقدار قند خونشان کنترل شده و به نتایج مثبتی دست یافته اند.  

مواد غذایی مناسب در رژیم کتوژنیک مناسب افراد دیابتی

رژیم غذایی مناسب دیابتی ها شامل مواد غذایی مناسب برای تغذیه افراد دیابتی می شود. این مواد غذایی مجاز در برنامه کتوژنیک برای درمان دیابت نوع ۲ شامل موارد زیر هستند:

  • آووکادو
  • سبزیجات غیر نشاسته ای مانند اسفناج و کلم
  • تخم مرغ
  • گوشت قرمز، مرغ
  • غذاهای دریایی و ماهی هایی با چربی سالم
  • روغن زیتون، روغن نارگیل
  • کره
  • خامه، خامه ترش
  • پنیر و پنیر خامه ای
  • زیتون

مزایای رژیم کتو در دیابت نوع 2

استفاده از رژیم کتوژنیک برای درمان دیابت شامل موارد زیر است:

  • کاهش وزن سریع
  • پایین آمدن سطح قند خون در بدن
  • کاهش وابستگی افراد دیابتی به قرص و انسولین
  • سلامت قلب
  • کاهش فشار خون

بیشتر بخوانید: خروج اصولی از رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چه عوارضی برای دیابت نوع 2 دارد؟

هر رژیمی ممکن است در کنار تمام مزایایی که دارد، عوارضی نیز داشته باشد که در ادامه به عوارض کتوژنیک برای دیابت نوع 2 می پردازیم:

  • افزایش کتون در خون
  • کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن
  • یبوست
  • ایجاد مشکلات مربوط به کلیه و کبد

منبع: foodonly.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 29 تاريخ : يکشنبه 23 مهر 1402 ساعت: 19:33

بدن انسان یک سیستم هوشمند است و هنگامی که فرد در طی یک برنامه لاغری گرسنگی زیادی می کشد، در ابتدا بدن تلاش می کند با سوزاندن ذخایر چربی این شرایط را کنترل کند. این اتفاق باعث کاهش وزن فرد می شود. اما پس از مدتی که گرسنگی مداوم ادامه داشته باشد، بدن تصور می کند که در شرایط قحطی قرار گرفته است؛ به این ترتیب سوخت چربی را تا حد ممکن کاهش می دهد و طبیعتا چربی سوزی هم مثل قبل زیاد و سریع انجام نمی شود و دچار استپ وزنی می شویم.

 استپ وزن به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

  • افزایش عضلات در عین کاهش چربی ها
  • عدم مصرف پروتئین کافی
  • قرار نداشتن در حالت کالری منفی
  • داشتن کمبود خواب
  • استرس داشتن
  • عدم انجام تمرینات ورزشی با وزنه
  • وجود مشکلات در وضعیت سلامت فرد
  • قرار داشتن مدت زمان زیاد در رژیم
  • عدم انجام تمرینات هوازی

راه های خارج شدن از استپ وزنی

رژیم شوک یکی از راه ‌هایی است که برای مقابله با استپ وزنی و تحریک دوباره کاهش وزن می ‌توانید انتخاب کنید. این نوع رژیم ‌ها معمولا با محدود کردن مصرف کالری ‌در طول روز آغاز می‌ شوند و می‌ توانند به شما کمک کنند تا وزن اضافی خود را سریع ‌تر از دست بدهید. اگرچه این روش ممکن است در کوتاه مدت به شما کمک کند اما برای مدت طولانی توصیه نمی‌ شود، زیرا ممکن است منجر به کاهش عضلات و آب شدن آنها و همچنین مشکلات سلامتی شود.

برای مقابله با استپ وزنی و دستیابی به کاهش وزن پایدارتر، بهتر است از رژیم‌ های متعادل و متنوع استفاده کنید. این رژیم‌ ها باید شامل میزان مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌ های سالم، ویتامین‌ ها و مواد معدنی باشند. به عنوان جایگزین برای رژیم‌ شوک، تلاش کنید تا میزان کالری‌ مصرفی خود را در تعادل نگه دارید و به تدریج تمرینات تناوبی و مقاومتی را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید. این روش به شما کمک می‌ کند تا عضلات خود را حفظ کرده و به سلامتی عمومی خود اهمیت بیشتری بدهید.

هورمون استرس یا همان کورتیزول در مواقع استرس زا تولید می شوند. در صورتی که تولید این هورمون از حدی بالاتر باشد منجر به توقف چربی سوزی می شود. بنابراین یکی از دلایل استپ وزنی استرس است که با انجام کارهای زیر می توانید تا حد زیادی آن را کنترل کنید:

  • دمبل بزنید.
  • پیاده روی کنید.
  • صحبت با خانواده، دوستان و گسترش روابط اجتماعی را فراموش نکنید.
  • به موسیقی های آرامش بخش گوش کنید.
  • به حد کافی بخوابید.
  • مدیتیشن کنید.
  • کتاب بخوانید.
سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 30 تاريخ : يکشنبه 23 مهر 1402 ساعت: 18:39

روکش دندان تاج سفید رنگی است که بر روی تاج دندان اصلی فرد چسبانده می شود و این روش کاربرد زیبایی و ترمیمی دارد. بعد از روکش کردن دندانها، یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دندان و روکش دندان به وجود بیاید، افتادن روکش دندان است.

دلایل افتادن روکش دندان چیست؟

از مهم ترین دلایل افتادن روکش دندان شامل موارد زیر می شوند:

نصب نادرست روکش توسط دندانپزشک

اگر برای نصب روکش دندان به یک متخصص متبحر و با تجربه بالا مراجعه کنید، امکان اینکه دندانپزشک در نصب تاج دندان بی دقتی کند بسیار کم است. اینکار شما را مجبور به نصب روکش دندان جدید و پرداخت هزینه روکش دندان جدیدی می کند.

افتادن روکش دندان به دلیل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان را می توان یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل افتادن روکش نصب شده دندان دانست. اگر دندان به خوبی ترمیم و عصب کشی نشده باشد یا روکش به درستی بر روی دندان نصب نشده باشد، باکتری ها در ریز روکش رشد می کنند و باعث پوسیده شدن دندان و افتادن روکش دندان می شوند.

خوردن غذاهای چسبناک و شیرین

مصرف خوراکی ها و غذاهای چسبناک و شیرین، سبب کنده شدن روکش های دندانی می‌ شود. این مواد به دندان ها و روکش دندان می چسبند و باعث شل شدن روکش ها می‌ شوند.

عدم رعایت بهداشت دندان و دهان

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، باعث تجمع پلاک های دندانی و باکتری می شود. این شرایط به مرور باعث ایجاد عفونت و پوسیدگی در دندان می شود و در نهایت، اتصال بین روکش و دندان از بین می رود و روکش از دندان جدا می شود.

دندان قروچه

دنددان قروچه باعث سابیده شدن دندان و همینطور روکش قرار گرفته بر روی دندان می شود و در نتیجه آن روکش دندان می افتد.

عدم وجود تاج دندان کافی برار قرار گرفتن روکش بر روی آن

اگر میزان استانداردی از تاج دندان بعد از ترمیم باقی نمانده باشد، روکش به خوبی بر روی دندان قرار نمی گیرد و بعد از مدت کوتاهی می افتد.

اگر روکش دندان افتاد باید چکار کنیم؟

ممکن است روکش دندان به دلایل مختلفی از دندان جدا شود. در این شرایط باید تا زمان نصب مجدد روکش، اقدامات زیر را انجام داد:

  • بررسی روکش دندان افتاده
  • تمیز کردن روکش جدا شده دندان
  • استفاده از چسب روکش دندان موقت
  • خودداری از مصرف برخی از غذاها (غذاهای خیلی گرم و سرد، سفت و اسیدی)
  • مراجعه به دندانپزشک برای نصب مجدد

منبع: implantdr.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 30 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:46

با پیشرفت روز به روز علم، رشته های مختلف دندانپزشکی هم دستخوش تغییرات و پیشرفت های چشمگیری شده اند. ارتودنسی دندان به برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها می پردازد. در سال های اخیر علاوه بر ارتودنسی دندن ثابت سنتی، انواع دیگری ارتودنسی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و هر یک محبوبیت خاصی پیدا کرده اند؟ اما بهترین روش ارتودنسی چیست؟

انواع درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی در حالت کلی در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارد. شما می توانید با توجه به اولویت های منحصر به فرد خود و تشخیص متخصص ارتودنسی تان، یکی از گزینه های درمانی را انتخاب کنید.

انواع مختلف ارتودنسی ثابت

بریس ثابت بهترین روش ارتودنسی برای حل هر نوع مشکل دندانی از خفیف تا شدید است. براکت های فلزی این درمان از فولاد ضد زنگ مرغوب ساخته شده اند و رایج ترین نوع براکت ها هستند.

ارتودنسی ثابت خودکار دیمون

در بین بریس های ثابت ارتودنسی، دیمون بهترین روش ارتودنسی است. براکت های ارتودنسی دیمون خود تنظیم بوده و می توانند فلزی یا سرامیکی باشند. این بریس ها از یک گیره مخصوص به جای کش ها استفاده می کنند تا سیم ارتودنسی را در جای خود محکم نگه دارند.

بریس های ثابت فلزی لینگوال

ارتودنسی پشت دندانی یا ارتودنسی لینگوال به جای سطح جلویی دندان، در پشت دندان ها قرار می گیرد. این باعث می شود که وقتی لبخند می زنید آنها برای دیگران نامرئی باشند. در واقع بریس لینگوال بهترین روش ارتودنسی برای کسانی است که در مورد زیباییشان نگرانی دارند.

بریس ثابت با براکت های سرامیکی و همرنگ دندان

اگر می خواهید که درمان ارتودنسی ثابت داشته باشید اما در عین حال بریس هایتان کمتر جلب توجه کنند، ما به شما ارتودنسی سرامیکی را پیشنهاد می دهیم. براکت های سرامیکی میزان نمایان بودن دستگاه ارتودنسی را کاهش می دهند. بریس های سرامیکی مانند بریس های ثابت فلزی عمل می کنند با این تفاوت که براکت های آنها شفاف یا همرنگ دندان هستند

انواع ارتودنسی متحرک

الاینرهای این ارتودنسی، شفاف و متحرک هستند. آنها بیشتر شبیه به محافظ های دهانی اند با این تفاوت که می توانند دندان ها را صاف و مرتب کنند. اگر نمی خواهید مردم متوجه درمان ارتودنسی شما شوند، بهترین گزینه اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی متحرک است. این ردیف کننده ها از آکریلیک ساخته می شوند و از آنجایی که قابل جابجایی هستند، می توان آنها را موقع غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج کرد.

منبع: bestdentists.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 40 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:02

معمولا افراد در مسیر لاغری با سرعت به نسبت خوبی شروع به کاهش وزن می کنند. اما ممکن است در مسیر لاغری و کاهش وزن خود دچار استپ وزن نیز شوند. همه ما ممکن است در حین گرفتن رژیم لاغری، در بازه زمانی ای هرچه بر روی ترازو می رویم، عدد ثابتی نشان دهد و تکان نخورد. اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل استپ وزن و روش هایی برای گذر از آن را برایتان شرح دهیم.

استپ وزن به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

استپ وزنی یا توقف در کاهش وزن می‌ تواند دلایل متعددی داشته باشد و در اینجا، ما به شما برخی از شایع‌ ترین و مهم‌ ترین دلایل استپ وزن را معرفی خواهیم کرد.

افزایش حجم عضله در کنار کاهش وزن

وزن بدن در طی چند روز یا حتی هفته ممکن است تغییر نکند یا افزایش نسبی داشته باشد. این تغییرات معمولا به عواملی مانند مصرف غذا و تأثیر هورمون‌ ها بستگی دارند. همچنین وقتی که به ورزش مشغول می ‌شوید، ممکن است به همراه چربی سوزی، به حجم عضلات بدن خود اضافه کنید.

عدم مصرف پروتئین کافی

کاهش مصرف پروتئین ممکن است بر توقف کاهش وزن تأثیر گذار باشد. پروتئین یک ماده مغذی بسیار حیاتی برای فرآیند کاهش وزن است. پروتئین می تواند متابولیسم بدن شما را به طور چشمگیری تقویت کند و باعث کاهش مصرف کالری به طور خودکار در طول روز شود. علاوه بر این، پروتئین قدرت کنترل گرسنگی و هوس‌های غذایی را دارد.

قرار نداشتن در حالت کالری منفی

یکی از اصل های کاهش وزن که به " کالری منفی" معروف است این است که باید کالری‌ های مصرفی شما بیشتر از کالری‌ های دریافتی شما باشد تا وزن بدن شما کاهش پیدا کند. بعضی افراد حین لاغری با چالش استپ وزن روبه رو می شوند. توصیه می شود که برای برطرف کردن این مشکل، به مدت محدودی کالری مصرفی خود را یادداشت کنید تا ببینید آیا این مشکل ناشی از عدم رعایت اصل منفی کالری است یا نه.

مصرف نوشیدنی های قندی

استفاده از نوشیدنی‌ های حاوی قند می ‌تواند به طور قابل توجهی تأثیرگذار بر افزایش وزن باشد. ممکن است گاهی از این موضوع غافل شویم، اما حتی یک لیوان نوشابه ممکن است معادل یک وعده کامل غذایی باشد. این مسئله تنها به نوشابه‌ هایی مانند کوکاکولا و پپسی محدود نمی‌ شود، بلکه برای نوشیدنی ‌های سالم ‌تر نیز صادق است. به عنوان مثال، آب‌ میوه‌ های کارخانه‌ ای اغلب از قند فراوانی برخوردار اند.

عدم انجام تمرینات ورزشی با وزنه

در مسیر کاهش وزن یکی از مهم ترین اقداماتی که می توان انجام داد، انجام تمرینات قدرتی با وزنه است. حرکات با وزنه باعث افزایش عضلات شده و کمک کننده چربی سوزی در مسیر کاهش وزن هستند.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 37 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 13:46

آیا کسی که در استان البزر زندگی می کند و دندان هایش نامنظم است باید برای انجام درمان ارتودنسی دندان های خود و ویزیت و چکاپ های ماهانه هر دفعه به شهر تهران بیاید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر؛ در شهر کرج نیز متخصصان خیلی خوبی فعالیت می کنند و بیمار می تواند به یک متخصص ارتودنسی در کرج مراجعه کند.

در ادامه به معرفی 3 تا از بهترین متخصص های ارتودنسی فعال در کرج می پردازیم.

ارتودنسی چیست و به چه کسی ارتودنتیست می گویند؟

ارتودنسی یکی از شاخه های دهگانه دندانپزشکی است و متخصص ارتودنسی دکتری است که آموزش های زیادی درباره تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های فکی دیده است. متخصصین ارتودنسی می توانند مشکلات دندانی تمام گروه های سنی از کودکان تا نوجوانان و بزرگسالان را برطرف کنند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی بزرگسالان

دکتر هادی درویش پور

اگر بخواهیم بهترین متخصص ارتودنسی در کرج را در بین تمامی ارتودنتیست های فعال نام ببریم، انتخاب ما دکتر هادی درویش پور است. دکتر درویش پور دارای درجه دکترای تخصصی ارتودنسی دندان و ناهنجاری های فکی و صورت هستند. او بیشتر از 20 سال سابقه درمان ارتودنسی دندان دارد و مطب های فوق تخصصی خود را مجهز به مدرن ترین تجهیزات ارتودنسی کرده است.

همچنین او علاوه بر سطح علمی بالایی که دارد، بسیار خوش برخورد و با اخلاق است. به همین دلیل توانسته است رضایتمندی مراجعان خود را فراهم کند. دکتر درویش پور یک مطب در کرج و سه مطب در مناطق مختلف تهران دارد.

دکتر امیر کامیار خضری

دکتر خضری یکی از برجسته ترین متخصصان جوان ارتودنسی است. او مدرک فارغ التحصیلی خود را در سال 1379 از دانشکده پزشکی قزوین گرفته است و در همان سال در آزمون ورودی تخصصی ارتودنسی رتبه اول را کسب کرده است.

وی پس از طی دوره تخصصی ارتودنسی در سال 1383 از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل شده اند. ایشان دارای دو کلینیک تخصصی در تهران و کرج هستند. او در خیابان طالقانی کرج کلینیک تخصصی « دُر» را تاسسیس کرده است و در آن از بروزترین تجهیزات ارتودنسی استفاده می کند.

دکتر سیامک همت پور

دکتر همت پور یک ارتودنتیست با تجربه است و در درمان ناهنجاری های دندانی و فکی مهارت خوبی دارد. او تمرکز خود را نه تنها بر روی برطرف کردن ناهماهنگی های شدید دندانی گذاشته است، بلکه بر زیبایی لبخند و تناسب چهره مراجعان نیز توجه خاصی دارد.

اگر به دنبال یک متخصص ارتودنسی در کرج هستید، ما به شما دکتر سیامک همت پور را معرفی می کنیم. او یک ارتودنتیست ماهر در درمان دندان های کج و ناهماهنگی های آرواره است.

منبع: bestdentists.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 44 تاريخ : سه شنبه 18 مهر 1402 ساعت: 18:54

بلیچینگ دندان یکی از روش های تاثیرگذار و به نسبت ارزان برای سفید کردن دندان و اصلاح طرح لبخند است. در این روش درمانی، دندان های زرد و بد رنگ سفید می شوند. این تغییر رنگ در دندان ها به دلایل مختلفی مانند ژنتیک و خوردن مواد غذایی رنگی اتفاق می افتد. در بلیچینگ دندان از ماده سفید کننده ای به نام هیدروژن پراکسید استفاده می شود.

هزینه بلیچینگ دندان تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟

هزینه بلیچینگ دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر می شوند:

  • نوع مواد به کار گرفته شده در انجام بلیچینگ
  • نوع درمان بلیچینگ از نظر خانگی یا در مطب بودن. همانطور که می دانیم بلیچینگ به دو صورت خانگی و در مطب انجام می شود.
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای بلیچینگ که هنگام معاینه اولیه توسط پزشک تعیین می‌ شود.
  • پزشکی که برای این کار انتخاب می‌ کنید هم می تواند در هزینه بلیچینگ دندان تأثیرگذار باشد.

انواع روش های بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان به دو صورت انجام می شود؛ یکی از آنها آفیس بلیچینگ و دیگری بلیچینگ در خانه.

آفیس بلیچینگ

سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک با تجهیزات تخصصی انجام می‌ گیرد و روشی ایمن می باشد. تفاوتی که این روش با روش هوم بلیچینگ دارد، بالا بودن غلظت مواد سفیدکننده و نوع تجهیزات به کار رفته در آن است. در روش آفیس بلیچینگ، حداکثر تا 2 جلسه دندان هایتان کاملاً سفید می‌ شود. در بلیچینگ دندان در مطب، هیدروژن پراکسید با غلظت بالا چندبار به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی دندانها می ماند. هزینه بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی در سال 1402 حدود 3.5 میلیون تومان است.

هوم بلیچینگ دندان

برای انجام بلیچینگ دندان در خانه ابتدا باید به مطب دندانپزشک مراجعه کرد تا از فک بالا و پایین شما قالبگیری کند. بعد از آماده شدن آنها، قالب ها به همراه ماده بلیچینگ به بیمار تحویل داده می شود و بیمار حداقل 2 هفته از آنها استفاده می کند. لازم به ذکر است ماده ای که در آفیس بلیچینگ استفاده می شود از هیدروژن پراکسید استفاده شده در روش خانگی قوی تر است زیرا باید در مدت زمان بسیار محدودتری (حدود 1 ساعت) تاثیرگذاری خود را نشان دهد. هزینه هوم بلیچینگ یا همان بلیچینگ در خانه در سال 1402 در حدود 3 میلیون تومان است.

کدام روش به صرفه تر است؟

آفیس بلیچینگ به طبع گران تر بوده اما نسبت به هوم بلیچینگ مؤثرتر است. همچنین مقدار ماده پراکسید در هوم بلیچینگ بسیار کمتر است و از این جهت این روش را ایمن تر کرده است و فرد نگرانی ای درباره آسیب به مینای دندان نخواهد داشت.

منبع: implantdr.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 44 تاريخ : سه شنبه 18 مهر 1402 ساعت: 18:15

به دلیل افزایش روز افزون چاقی و اضافه وزن، لاغری و تناسب اندام امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. به همین دلیل انواع رژیم لاغری به این منظور به وجود آمده است. برخی رژیم ها صرفا رعایت یک سری نکات تغذیه ای و همینطور محدود کردن برخی مواد غذایی را در اصول خود جای داده اند. برخی رژیم های دیگر مانند رژیم لاغری با آب و رژیم تخم مرغ، یک رژیم تک بعدی هستند. درست است که این رژیم های تک بعدی باعث کاهش وزن سریع می شوند، اما در این نوع رژیم‌ ها معمولا بدن با کمبود مواد مغذی و ویتامین ها مواجه می شود و بعد از پایان رژیم، دچار اضافه وزن خواهد شد.

آب درمانی لاغری یا رژیم لاغری با آب چیست؟

آب درمانی لاغری یا رژیم لاغری با آب، یکی از رژیم ‌های محبوب است که انواع گوناگونی دارد. در طول این رژیم به غیر از آب هیچ چیز دیگری مصرف نمی ‌کنید. در حقیقت باید گفت رژیم لاغری با آب یا آب درمانی لاغری، نوعی روزه گرفتن است. اگر دچار بیماری نیستید، چند روز روزه گرفتن مشکلی ندارد و موثر خواهد بود. گرچه کاهش وزن فقط با نوشیدن آب روش خوبی نیست.

آیا رژیم لاغری با آب برای کاهش وزن مناسب است؟

کالری آب صفر است و زمانی که تنها ماده غذایی که شما مصرف می کنید آب باشد، بدن کالری دیگری دریافت نمی کند و این باعث می شود که کاهش وزن سریعی را تجربه کنید. اما باید این را دانست که بیشتر وزنی که در نتیجه این رژیم از دست می دهید، آب بدنتان است. به دلیل صفر بودن کالری آب، در رژیم فستینگ که در ساعات مشخصی از شبانه روز نمی توان چیزی خورد، هم می توان آب مصرف کرد.

با گرفتن رژیم آب، عضلات شما در تطبیق با کسانی که روزانه حدود ۸۰۰ کالری کمتر مصرف دارند، بیشتر از دست خواهد رفت. به این معنا که پس از قطع رژیم آب و برای ثابت نگه داشتن وزن، باید خیلی کمتر‌ غذا مصرف کنید؛ زیرا هم زمان با از دست دادن بافت عضلانی، سرعت متابولیسم بدن کاهش می ‌یابد و با سرعت خیلی کمتری کاهش وزن خواهید داشت.

مضرات رژیم لاغری با آب

  • کاهش وزن نسبتا خطرناک و عضله سوزی
  • کالری دریافتی بسیار کم و طبیعتا انرژی کمتر
  • نازک شدن تار موها و ریزش شدید مو
  • کم آبی بدن به علت دریافت نکردن آب از مواد غذایی
  • خستگی و ضعف عمومی بدن
  • ایجاد ولع و پرخوری بعد از اتمام رژیم
  • برهم خوردن تعادل انسولین و تیروئید بدن

منبع: dietplanner.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 42 تاريخ : دوشنبه 17 مهر 1402 ساعت: 19:42

با افزایش سن و ایجاد اولین نشانه‌ های پیری، اشخاص تصمیم به استفاده از شیوه ‌هایی برای حفظ شادابی و جوانی پوست خود می گیرند. امروزه شیوه های مختلفی برای جوانسازی و تاخیر در پیری ایجاد شده است و با آنها می توان جلوی از بین رفتن کلاژن و هیالورونیک اسید پوست را گرفت. یکی از بهترین روش ها برای جوانسازی پوست صورت، تزریق ژل پروفایلو است.

پروفایلو چیست؟

همانطور که در بالاتر گفتیم این روش یکی از راه های نوین برای جوان سازی پوست است که ترکیب پایه آن ژل هیالورونیک اسید است. این ژل به خوبی با بافت‌ های پوستی و چربی ادغام شده و آسیب‌ ها یا مشکلات به وجود آمده در نواحی گوناگون پوست را از بین می ‌برد.

نواحی مناسب تزریق ژل پروفایلو

تزریق ژل پروفایلو در 5 ناحیه زیبایی زیستی صورت انجام می شود که در ادامه آن نواحی را معرفی می کنیم:

گونه: بخش بالایی گونه (دو سانتیمتری گوشه بیرونی چشم)

بیشتر بخوانید: فیلر گونه

پایه بینی: اگر خطی فرضی از وسط مردمک چشم به سمت پایین در نظر بگیرید و خطی نیز در راستای لاله گوش به طور افقی به سوی پره‌ های بینی رسم کنیم، محل تلاقی این  دو خط ناحیه پایه بینی خواهد بود.

تراگوس: این ناحیه مقداری جلوتر از بخش پایینی لاله گوش می باشد.

چانه: اگر از میان چانه خطی عمودی به صورت فرضی بکشیم و از یک سوم بالایی همان خط، خط فرضی افقی رسم کنیم، می بایست از محل تلاقی دو خط 1.5 سانتیمتر به سوی گوشه لب حرکت کرده تا نقطه چانه به دست آید.

ماندیبولار: اگر از جانب گوش خود به سوی پایین حرکت کرده و فک پایینی خود را لمس کنید، زاویه‌ ای را بدست خواهید آورد که به آن ماندیبولار می گویند که یکی از نقاط زیبایی زیستی در تزریق ژل محسوب می‌ شود.

بیشتر بخوانید: فیلر چانه

مراقبت های بعد از تزریق پروفایلو

  • بعد تزریق از فشار دادن، لمس کردن و ماساژ دادن محل موردنظر خودداری کنید.
  • در صورت امکان تا چند روز بعد از تزریق بر روی صورت نخوابید.
  • تا یک هفته پس از تزریق از مصرف دخانیات و الکل بپرهیزید.
  • تا سه روز بعد از تزریق از مصرف دارو های رقیق‌ کننده خون مانند آسپرین اجتناب کنید.
  • برای رفع عوارض تزریق از کمپرس یخ بر روی محل‌ های مورد نظر استفاده کنید.
  • حتی‌ الامکان در معرض نور خورشید قرار نگیرید و اگر مجبور به ترک خانه هستید، از کرم های ضد آفتاب بدون رنگ و بو با حداقل 30% spf استفاده کنید.

منبع: zibaieclinic.ir

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 46 تاريخ : دوشنبه 17 مهر 1402 ساعت: 19:39